Costa Rica here we come! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van loa - WaarBenJij.nu Costa Rica here we come! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van loa - WaarBenJij.nu

Costa Rica here we come!

Door: loa

20 November 2008 | Costa Rica, Liberia

Na het laatste bericht is er al weer veel gebeurt. Marieke en ik worden al echte reizigers en zijn steeds meer bestand tegen opdringerige taxichauffeurs, koude douches of helemaal geen water hebben, het uitvallen van elektriciteit, hobbelige wegen, verlopen hotelkamers en elke keer weer een andere munteenheid.

Vrijdag 14 november hebben we de vulkaan MOMBACHO beklommen. Dat was een hike van 4 uur om de krater heen. We hadden een hele leuke gids die vanalles vertelde over de planten, de dieren en over de vulkaan zelf. Heel boeiend en zeker de moeite waard geweest om te doen. Om de zoveel meter kwam je bij een uitkijkpunt uit en vanaf daar zag je granada liggen. Helemaal super. We waren met nog een ander Nederlands stel, echt NL´s kom je echt overal tegen. Heeft iedereen vakantie?

De dag daarna zijn we vertrokken uit Granada, want we gingen nu echt op reis. Onze eindbestemming was ISLA de OMETEPE, een eiland midden in het meer van Nicaragua. Eerst zijn we een stuk met de bus gegaan naar Rivas, om vervolgens met een boot isla Ometepe te bereiken. Dit was echter een stevige boottrip, want het ding schommelde behoorlijk. Net toen ik er eigelijk wel genoeg van had, waren we er gelukkig. Op het eiland aangekomen zijn we met een busje naar een hostel gegaan, Finca Magdalena. Het had iets weg van een grote graanschuur en had zijn gloriejaren al gehad, het hout was behoorlijk verrot, maarrrrrr de sfeer was daar erg goed en als je er gewoon een likje verf overheen doet, ziet niemand het. Ze waren net aan schilderen daar, hahaha. Een ander leuk detail was het bestellen van een ontbijt, lunch of avondeten, elke keer miste er wel iets. Dan weer mijn koffie of thee. Heel apart, zulke grote orders gaven we ook weer niet. Maar ja na een tijdje wend zoiets en check je elke keer maar na 10 minuten wachten.
Na een daje relaxen was het weer tijd voor actie, dus hadden we bedacht dat we de vulkaan Maderas wel konden gaan beklimmen. We sliepen immers toch aan de voet van deze vulkaan. Vol goede moed begonnen we tegen 07:30 de klim naar boven. In het begin nog grapjes makend met 4 andere meisjes die samen met ons de uitdaging aangingen. Na een half uurtje stijl omhoog, via stenen, veeeeeeeel modder en takken en boomstronken, zagen we het even niet meer zitten. Toch hebben we niet opgegeven en na 4 uur ploeteren kwamen we bij de top en bij een meer. We liepen toen al enige tijd in de wolken dus veel uitzicht hadden we niet op de omgeving. Onze gids had eigelijk ook niks te melden en het leek wel een sport om zo snel mogelijk de vulkaan op en nog sneller de vulkaan naar beneden te klimmen. Marieke en ik zagen daar niet echt de lol van in, en gingen gewoon op ons eigen tempo de vulkaan beklimmen. Nog een uur voordat we weer beneden waren, kregen we als beloning nog een lekkere regenbui op ons hoofd. Dus ponchos aan en doorbikkelen. Het was een hele ervaring en ik ben blij dat ik het volbracht heb, maar of ik het iemand zal aanraden, uhm nee. Maar het was wel een goede oefening voor de inca trail in Peru, die we in januari gaan lopen.
Na deze, best wel pittige hike, kregen we een lift aangeboden naar Santo Domingo, een badplaatsje van Ometepe. Ideaal, dus aangenomen en achterin een pickip wagentje gehangen.Comfortabel is anders, maar dan voel je wel op en top backpacker!

Gister van Ometepe naar het vaste land gereisd, weer via de boot. In rivas aangekomen de bus naar Costa Rica genomen. BIj de grensovergang ging alles heel soepel en we hoefden niet eens te wachten. Even uitchecken bij Nicaragua en off we go to Costa Rica. Je loopt dat nog even wat meters door niemandsland en dan sta je weer in een gebouwtje voor Costa Rica, we wouden wel een stempel natuurlijk. Nadat die missie was voltooid, vertrokken we in een bus naar Liberia. Gelukkig waren we daar voor het donker en hebben we een nieuw hostel kunnen vinden, hotel Liberia, wat toepasselijk he?
Onvermoeid (eigelijk zijn we best moe nu, maar niet toegeven) hebben we vandaag alweer veel gedaan, we zijn naar Rincon de la Vieja geweest. Een natuurpark waar je een vulkaan kunt beklimmen en andere mooie dingen kunt bezichtigen. Wij kozen, in verband met onze laatste inspanning, maar voor een hike van 3 uur. Dit keer was het zonder gids maar weer met een ander nederlands stel. Heel gezellig hebben we gewandeld en gepraat. Onderweg zagen we meerdere modderpoelen, die nog steeds actief borrelen. Grappig gezicht hoor. Het enige nadeel was dat het echt heel hard waaide, waardoor er weinig dieren te zien waren. Wel hebben we hele aparte bomen gezien, beetje zoals in Lord of the rings. Heel groot en hele aparte wortels. Verder hebben we een hele mooie waterval gezien. Na een paar uur hadden we alles wel gezien wat we wilde en zijn we weer terug gegaan naar Liberia, ons Hostel.
Morgen staat Monteverde op het programma, ben benieuwd wat we daar weer zullen beleven.

Heel veel liefs
Loa

PS. Hier komen ze al aardig in de Kerstmis stemming, de winkels staat er vol van. De tempratuur is hier wel lager dan in Nicaragua, het is weer even wennen, maar wel lekker iets frisser.

• 20 November 2008 - 00:25

Jaap & Chan' Klasema:

Potverdorie, dames; wat een vreselijk mooie,leuke maar ook verdomd vermoeiende vakantie is dit. Vol bewondering lees ik dat jullie enige tijd letterlijk "in de wolken" waren . . . . ha, ha,ha. In schrille tegenstelling zijn Chan' & ik gisteren nar Bangkok gereden (1.5 uur tripje) in mijn zeer comfortabele auto. Na paspoort ver-nieuwing hotelletje in gedoken en de volgende morgen terug naar Pattaya. We waren helemaal uitgeput en hebben prompt 2 uur gepit 'upon arrival back home'. Als ik dan lees dat jullie urenlang vulkanen beklimmen, en daarna ongetwijfeld nog fut zouden hebben gehad voor een disco . . . . ja dan begrijp je wel wie hier de Oom is en wie het nichtje !
    Machtig reis-verslag; we bliven met jullie mee-genieten !
    Wees voorzichtig en blijf op je hoede. Love, J&C

• 20 November 2008 - 09:09

Wouter En Esther:

Hola Amiga!

Como estas?
    Jullie verhalen zijn super! Wat een leuke dingen maken jullie mee zeg! Neem af en toe ook lekker de rust en je tijd!
    We denken aan jullie! Vulkaan op en vulkaan af! Zeker goed als voorbereiding op de Machu Pichu!
    Nu in Costa Rica, ook weer erg mooi, veel gave dieren en natuur!

Ciao! Beso Wouter & Esther

• 20 November 2008 - 09:49

Debora:

Ha Loa,

Super om mee te lezen! Echt geweldig wat je daar allemaal mee maakt. Geniet er goed van en heel veel plezier op Costa Rica!

Grtzz Debora

• 20 November 2008 - 18:34

Gerbien En Fokko:

Hoi loa, wat beleven jullie toch wat.
    Jeetje klimmen, goed voor Peru maar daar word
    je toch echt niet goed van!!!! Is het niet vreselijk warm?
    Maar ja daarom ga ik ook niet mee naa Peru he.
    Ik vind het fijn om alles te lezen...
    dikke kus voor jou en Marieke

• 20 November 2008 - 20:09

Houkje En Manfred:

leuk om te lezen allemaal
    jammer van de mist,
    costa rica is volgens mij prachtig

geniet ervan
    groetjes Manfred en Houkje

• 22 November 2008 - 11:05

Annemijn:

Hoooi!! Wat weer een avonturen, maar allemaal training voor in de incatrail! Supermooie en tropische foto's bij je verhaal! en idd jullie worden steeds handiger in het backpacken. Lekker leventje!! Geniet ervan en Ola!!

• 23 November 2008 - 07:57

Dennis, Wyne & Ieny:

Hi backpacker!

Super om je actieve verhalen te lezen, en met m'n 4-daagse/nieuw zeeland petje op kan je alle vulkanen aan hoor:)

Veel plezier in Costa Rica!

Hier alles ok, erg druk gehad met werk maar mijn gids voor 2009 is weer naar de drukker, dus nu weer even wat lucht.

En.. in het weekend flink aan de klus natuurlijk!

Dikke kus van ons 3!
    We zijn trots op je!

• 27 November 2008 - 10:20

Marloes P:

Wat een indrukken en ervaringen, te gek hoor.