Van de Pampastour naar de Saltlakes naar Holanda! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van loa - WaarBenJij.nu Van de Pampastour naar de Saltlakes naar Holanda! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van loa - WaarBenJij.nu

Van de Pampastour naar de Saltlakes naar Holanda!

Door: loa

22 Januari 2009 | Bolivia, La Paz

Het einde van onze reis is in zicht, over twee daagjes gaan we weer richting Holanda vliegen, maar voor dat zover is hebben we eerst nog bolivia in rap tempo weten te bezoeken. Heel veel nachtbussen, weinig slaap en veel pizza´s later kregen we dan ook een indruk van dit land. Lekker ongeorganiseerd, lang wachten, mooie natuur en aparte mensen.

Na Cusco (Peru) zijn we met de nachtbus naar La Paz (Bolivia) gegaan. Daar aangekomen het eerste beste hotel ingerold en daar wat bij geslapen. De dag erna hebben we La Paz bekeken, weer veel souverniersstraatjes en veel winkeltjes op straat. Van notenbar tot verse jusórange, we staan we nog steeds versteld van, wat een chaos, heerlijk! We hebben een tour geboekt naar Rurrenabaque, waar je een jungle tour (met weinig beesten) of een pampastour (met veel beesten, lees muskieten)kunt boeken. Niets vermoedend en wel zin hebbend in een mooi laatste avontuur, boekten wij de pampas tour. Aangezien je een hele lange busreis moet maken om er te komen, kozen wij het vliegtuig, dat er binnen een 1uhr zou zijn. De avond voordat we weg zouden gaan werden we gebeld door de agency (inca land tours), dat we ipv 3 dagen maar 2 dagen de tour konden doen ivm teveel muskieten. Ach ja, we hadden ons erop verheugd en dus stemde we erop in om toch te gaan. Sochtends reden we naar de militaire basis TAM van Bolivia, we gingen namelijke met die maatschappij. In een heel klein vliegtuigje voor zo´n 7 personen gingen we de lucht in. Echter door de hoogte en de niet al te beste voorzieningen, waren we genoodzaakt zuurstofmaskers op te doen, heel raar is dat hoor. Marieke en ik deelde eentje, maar je had het echt wel nodig. In Rurrenabaque aangekomen werden we naar osn hotel gebracht, waar we de rest van de dag konden uitrusten, want onze tour zou pas de volgende dag beginnen. De ochtend voor de tour begon, werden we wakker gemaakt door de agency, het was opeens toch mogelijk 3 dagen te gaan. Tja, toen hadden we er eigelijk niet zo zin meer in en we wouden op de geplande dag weer terug, want we wouden ook nog naar Uyuni, de Saltlakes.

De PAMPAS tour. Tegen 09:00 werden we met nog 5 anderen in een Jeep gepropt om een mooie hobbelige tocht af te leggen van 3 uhr. Daarna werden we in grote kajaks geladen, waar al enige muskieto zich melde, om ons even lekker te prikken. We gingen met de boot de rivier op en zagen allerlei dieren, zoals krokodillen, schildpadden, vogels, de roze dolfijn, aapjes en iets wat leek op een reuze cavia. In de namiddag kwamen we aan bij ons ónderkomen, een schuur met wat bedden en klamboe erover heen. Het was wel verschikkelijk warm, maar we konden niet even wat luchtigs aantrekken ivm, de muskieten. We zijn voor de zonsondergang ook nog even bij een ander gebouw geweest, want daar kon je het volgens de gids goed zien. Het was wel een bijzonder gevoel om zo midden in de rimboe te staan en te overnachten. Op de terug weg hebben we nog krokodillenogen gespot, helaas hadden zij er niet zoveel zin in en hebben we maar eentje gezien, haha. Na het eten direct op bed gegaan, want ik voelde me niet zo lekker door de hitte en alle muggenbeten. Toen ik op bed ging liggen, begon marieke te schreeuwen, ahhhhhh er loopt een kakkerlak op je bed, bij je voeten. En het was niet zo kleintje. Nadat we het arme beesten na het hiernamaals hadden geholpen, hebben we nog redelijk kunnen slapen.
De volgende ochtend moesten we vroeg opstaan, want we gingen piranha´s vissen. Met een klosje touw en haakje met echt vlees eraan gingen we los. Na 1,5 uhr hadden marieke en ik helaas nog niks gevangen, maar onze gids en de andere toeristen wel wat. Die beesten hebben echt best wel grote tanden zeg, ieieieie. Na het vissen hebben we lekker ontbeten en gingen we op zoek naar ANACONDA¨S. Deze slagen zouden zich ergens verderop verborgen houden in plasjes en stukjes moeras. Gewapend met fototoestellen en veel deet tegen de muskieten (wat helemaal niet hielp en anaconda´s uit de buurt schijnt te houden) begonnen we te lopen over het land. Het was weer echt super warm en we liepen allemaal met een stuk of 30 muskieten op onze benen en ruggen, op zoek naar iets wat lekker verborgen bleef. Wel kwamen we nog een krokodil tegen die verstopt onder wat modder lag, dat was wel even spannend. Terug bij ons onderkomen hebben we gelunchd en zijn we weer met een bootje opgehaald om weer naar het beginpunt gebracht te worden. En we vonden het eerlijk gezegd wel prima, we hadden het wel gehad in de pampas. Terug in Rurrenabaque konden we ons lekker opfrissen en zouden we de volgende dag weer met TAM terugvliegen, echter de volgende ochtend was die vlucht gecanceld, ze hadden geen vliegtuig ofzo. We moesten maar twee dagen wachten. Je kunt in dat plaatsje niet pinnen en ons geld raakte al aardig op, ondanks dat we best veel mee hadden genomen. De angency kon voor ons een andere vlucht regelen bij amazones, en deze vertrok gelukkig wel, want we waren behoorlijk klaar met rurrenabaque, want daar is opzich niks te beleven.
De dag dat we weer in La Paz aankwamen zijn we direct savonds door gegaan met de nachtbus naar Uyuni, waar de Saltlakes zijn.

Yyuni, DE SLATLAKES. Direct toen we sochtens zijn aangekomen hebben we een tour geboekt van drie dagen naar de Saltlakes. Dit zou onze laatste tour worden en we hoopte van harte dat het dit keer gewoon eens goed zou verlopen. Samen met 4 andere toeristen, 2 uit spanje en 2 uit mexico, werden we weer in een jeep gepropt. We zijn eerst langs het treinkerkhof gekomen, waar enkele verroestte toestellen staan. Daarna zijn we gaan rijden kwamen we al snel aan bij de zoutvlaktes, echt zooo mooi. Het is onbeschrijvelijk hoe dat eruit ziet. Het is net wintersport, maar dan anders. Of een heel groot wit zout strand. Het is echt heel bijzonder. We hebben gegeten vlakbij een zouthotel en heel veel foto´s gemaakt. We konden er bijna geen genoeg van krijgen. De natuur van Bolivia is echt heel divers. Na heel wat uren in de Jeep, kwamen we aan bij ons eigen zouthotel, waar we zouden overnachten. Je bedje bestaan uit zout en daar leg je dan gewoon een matras overheen, heel apart. Onze kok had lekker gekookt en na wat sterke verhalen van onze mexicanen gingen we snel ons bedje in. De volgende ochtend weer vroeg opgestaan en hebben we heel veel meren bekeken. Het mooie hieraan was dat er flamingo´s in stonden, die waren op zoek naar eten. Het geheel levert mooie plaatsjes op. De kleur van de meren verschilde van diepgroen, blauw en roze. Het is echt een aanrader om deze tour te boeken, de natuur is prachtig, de bergen, het droge landschap en dan die meren en die zoutvlaktes. SUPERR. De tweede nacht sliepen we allemaal bij elkaar op een slaapzaaltje. Gezellig tussen de snurkende mannen, leuk. De volgende ochtend moesten we echt vroeg opstaan, namelijk 4uhr. We zouden actieve geizers gaan bekijken en de zonsopgang natuurlijk. Ook kon je weer in een natuurlijk warmwaterbron bad, maar na mijn laatste ervaring daarmee, had ik daar niet zo´n trek in. De laatste dag bestond daarnaast uit het terug rijden naar Uyuni, een rit van 9 uhr, in de jeep.
Savonds kwamen we aan in Uyuni en hebben we snel even wat gegeten en konden we zo weer in de nachtbus stappen naar Sucre, onze laatste bestemming. We voelden ons best gammel en moe, maar ja geen tijd te verliezen dus wij zijn maar ingestapt. De volgende dag kwamen we na een busrit van meer dan 12 uhr aan in sucre.
SUCRE, een mooie rijke witte stad. Na wat gerust te hebben zijn we even door de stad gelopen. Savonds nog een pizza gegeten en vroeg naar bed gegaan. Echter in werd wakker die ochtend en voelde me beroerd, weer aan de diaree en mijn maag was helemaal van slag. Ik dacht nog al die drie maanden niet echt ziek geweest en nu dit? Ik ben de hele dag in bed gebleven, marieke was nog wel even de hort op geweest. Vooral omdat er een straat met mijn naam erop was. Daar wou ik ook zo graag heen, maar ik was te ziek. We hadden voor de avond alweer en busticket gekocht voor La Paz, en die was best duur dus moesten we echt weer wat opknappen voordat we daar in konden. Marieke voelde zich smiddags opeens ook niet lekker en moest overgeven, ik heb een kwartier voordat we de bus ingingen overgeven. Sorry, niet een lekker verhaal. Al strompelend zijn we in de bus gaan zitten, eindelijk een luxe, met veel beenruimte en zijn we richting La Paz vertrokken. Gister zijn we weer aangekomen en wouden direct een hotel kamer boeken waar we onze grote backpacks hadden achter gelaten. Helaas was het nu vol en moesten we wat anders zoeken. Na een beetje gezoek zijn we in een ander hotel beland, die midden in het centrum ligt. Ideaal voor de laatste aankopen dus. Gister hebben we nog rustig aangedaan ivm onze gesteldheid, tot ook wel wat vermoeid, na al die tours en nachtbussen.

Vandaag en morgen gaan we La Paz nog even onveilig maken en even nagenieten en napraten over onze trip van midden en zuid amerika!
Zaterdag om 08:10 vliegen we richting Miami, Londen, Amsterdam en dan zijn we weer thuis. Ik heb echt zin om iedereen weer te zien!

Iedereen tot snel!

Dikke hug, besos,

Loa

• 22 Januari 2009 - 14:56

Tony:

wat een verhalen zeg geweldig:D:D

• 22 Januari 2009 - 17:31

Sytske & Mark:

Hoi Lot,

De panfluitist voor je ontvangst op Schiphol is geregeld! We verheugen ons er heel erg op om je op te halen. Geniet van je laatste daagjes in Bolivia!

Tot zondag!
    Liefs, Sytske & Mark

• 22 Januari 2009 - 18:11

Anja:

Jaaa bijna komen jullie weer terug!!! Wel leuk dat ik jullie nog even kan zien voor ik weg ga. Geniet nog even en tot heel snel!!!!

Kus Anja

• 22 Januari 2009 - 18:50

Annemijn:

Wauw, weer een leuk verhaal en veel gedaan. Jullie worden wel echt AVONTURIERS OP ZOEK NAAR KROKO'S (HO,

• 22 Januari 2009 - 18:52

Annemijn:

(computer van slag en capslock aan. Zo, nu doet ie het weer.)

en anaconda's!! IEW!
    Ben benieuwd naar de foto's en bijbehorende verhalen straks!! Ja, want jullie komen bijna terug, jeeej!

Veel plezier in la paz, maak er een mooi afscheidsfeestje van en tot snel in Hollanda!!!

Dikke beso chica!!

• 22 Januari 2009 - 21:29

Geja:

onvoorstelbaar, al bijna weer voorbij.
    Geniet nog even en tot binnenkort, goede terugreis

• 23 Januari 2009 - 14:00

Gerbien:

geniet er nu nog maar even van tot op schiphol

• 24 Januari 2009 - 08:39

Jaap & Chan' - Thai':

Sjonge, jonge; Lo' & Marieke: WAT een we schitterend verhaal; ik heb echt hardop zitten schaterlachen over dat Pampas verhaal ! ! Allemachtig, wat een bedoeling met al die muskieten joh ! ! En dan die zout-vlaktes en pitten op e zout-bedje; zal je wel goed gepepperd van zijn opgestaan.Ziek geworden van de pizzas ? ? Had je er at te veel zout op gedaan ? ?Ha, ha, ha. Nou wij zullen weer opgelucht adem halen als jullie eenmaal weer heelhuids, gezond (& enigszins 'ge-zout') op Nedelandsche Bodem zijn beland !
    Laat je ons even weten wanneer at een feit is ?Wel graag, ja. Heel veel liefs uit Thailand. Jaap & Chan'

• 27 Januari 2009 - 08:50

Marieke:

Hey Loa,

Nog last van een jetlag? Ik iets, ik sliep pas om 2uur en nu rond half 11 eruit. Wat koud he hier..brrr. Ik ben echt super blij dat we deze reis hebben gemaakt. Als ik eraan terug denk word ik helemaal blij!!!! We hebben zoveel gezien en gedaan. En ik ben ook trots op jou, je bent een echte bikkel. Je hebt zoveel meegemaakt de afgelopen maanden en je was zo sterk. Hoe je met je verdriet en verlies omgaat en hoe je erover praat. Ik vind het super knap!!
    Morgen zie ik je weer. Ik heb je wel gemist, haha!

Besos Marieke

• 27 Januari 2009 - 17:44

Wouter En Esther:

Lieverd

Welkom terug in Nederland! Wat een geweldige verhalen, wat een super avontuur!
    Nu zijn we blij dat je er weer bent! Vertrouwd en lekker in het Hollandse! Tot snel meissie!

Liefs van ons!

Fijn dat we je verhalen konden volgen, bedankt! X

• 27 Januari 2009 - 17:45

Wouter En Esther:

P.S. Kakkerlakker mag je niet dood maken hoor! ;-) Komen alle eitje vrij en krijg je dus een verdubbeling! Oeps....