Snel verder naar Panama!!!!!! - Reisverslag uit David, Panama van loa - WaarBenJij.nu Snel verder naar Panama!!!!!! - Reisverslag uit David, Panama van loa - WaarBenJij.nu

Snel verder naar Panama!!!!!!

Door: loa

28 November 2008 | Panama, David

En we zitten alweer in een ander land, we zijn eindelijk in Panama aangekomen! We hebben er hoge verwachtingen van en tot dusver worden deze waar gemaakt. Aardige bevolking en weer wat goedkoper dan Costa Rica.

Het Weer. We kunnen merken dat het regenseizoen echt van kracht is. Het komt hier met bakken naar beneden vallen, maar het is nog wel steeds lekker warm gelukkig. Onze plannen om via de caribbean sea te reizen hebben we moeten wijzigen aangezien er veel overstromingen zijn geweest en sommige wegen niet meer begaanbaar zijn. Er is zelfs een noodsituatie uitgeroepen bij Bocas del Toro.We hebben beelden gezien op de tv die er niet fijn uitzagen, sommige mensen staan tot hun middel in het water. Niet alleen Panama, maar ook de caribbean kust van Costa Rica moet aan het vele water geloven. Vandaar dat we die kant nu wat mijden en via de pacific ocean reizen. Daar valt ook genoeg te beleven, echter alle toeristen doen dit nu, dus overal is het wel drukker. Sommige hostels en hotels zijn vol als je aankomt en dan kun je weer op zoek gaan naar wat anders. Maarwe zijn niet voor 1 gat te vangen en je hebt zo een ander.

De Busritten. Bij het reizen met bussen en boten sta je versteld wat er on the road wel niet allemaal kan gebeuren. Vaak komen ze niet op tijd en sta je heel vroeg in ochtend maar wat te wachten. En als ze dan komen, komt het nog geregeld voor dat je na een half uur in de bus opeens stil staat. Voor een kapotte brug, zand op de weg, tegenliggers die midden op de weg stil staan en ga zo maar door. Tevens hebben we ook een buschauffeur gehad die na een halve rit wisselde met een andere soort van chauffeur. Vervolgens ging hij achterin de bus een beetje lopen fozen (het ging er heftig aan toe) met een vrouw. En iedereen deed alsof er niks aan de hand was. Heel apart was dat. Dan heb je nog buschauffeurs die heel hard rijden en dat weer remmen, echt om misselijk van te worden. En buschauffeurs die net doen of ze meedoen met een rellie, die racen alsof hun leven ervan af hangt. Maar goed, we zijn al lang blij dat er bussen rijden die ons naar onze bestemming kunnen brengen, hoe dan ook, hahaha.

In Costa Rica zijn we naar Sante Elena geweest, wat naast Monteverde ligt. We hebben daar via grote kabelbruggen de sky walk gedaan. Dan loop je door ´cloud forrest´, dus poncho´s aan en genieten van de oude grote bomen die in de wolken groeien. Echt een mooi gezicht, maar helaas verder geen dieren gezien. Bij monteverde was het echt stukker kouder dan eerder en hebben we veel lol gehad van onze fleecetruien.
Daarna zijn we naar La Fortuna gereisd vlakbij de vulkaan Arenal. We hebben daar een leuk hotel gehad, Pasada Inn. Een lief oud echtpaar was de baas en ze hadden een Paris Hilton hondje genaamd Pita! Echt een grappig beestje. Helaas regende het erg veel en konden we de vulkaan niet eens zien of niet als je een tour er naar toe boekte, dus toen hebben we als alternatief de nano negro gedaan. Dan ga je met een bootje op een rivier en zie je samen met de gids allerlei dieren. We hebben apen, schildpadden, krokodillen, vogels, vleermuizen, leguanen en hagedissen gezien. Echt mooi om ze in hun natuurlijke omgeving te kunnen bekijken. Het was zeker de moeite waard, een echte aanrader. Op de heen en terugweg zagen we veel velden het puntige sprieten, dat waren de ananasvelden. Echt heel apart om ze in het echt te zien groeien, zoveel ook. De Delmonte fabriek heeft veel van deze velden in zijn bezit, daar kunnen dus onze ananasjes vandaan komen. Het is een arbeidsintensief proces om ze te verbouwen, dan kon je wel zien.
Na al die mooie dingen te hebben gezien ( nog steeds met veel regen) zijn we afgereisd naar Quepos, niet echt een gezellige stad, maar we moesten er wel langs. We zijn daar naar het Manual Antonio beach geweest. Dat was opzich wel mooi, je had ook nog een natuurpark vlakbij, maar door de regen en vele verhalen dat het toch niet echt de moeite waard was, zijn we op het strand blijven hangen. Ze zijn erg bezig met het profiteren van het toerisme en de prijzen zijn er hoog. Ook als je even ergens wat wil eten, willen ze graag dat je veel besteld en zodra je iets op hebt wordt er afgeruimd en kun je betalen. Niet echt een lekkere sfeer. We besloten dat het nu wel tijd was voor Panama, met hopelijk aardige mensen.
Dominical werd onze laatste stop in Costa Rica. Het is bekend om zijn fijne golven en veel surfers waren daar te vinden. Echt gaaf hoor als je de surfers bezig ziet in de zee. Maar het was ook best gevaarlijk, want je kunt er niet echt zwemmen door de stroming, wij hebben alles vanaf een boomstronk op het strand bekeken. Ook leuk!
De Dag erna was het zover, de backpack weer vergrendeld en richting de grensovergang gereisd,
Paso Canoas. We kwamen na een rit van 5 uur aan, stromende regen daar, het leek wel op een wolkbreuk, zo heftig. Onze bus belande in een file voor de grens, dus hebben we het laatste stukje maar gelopen ( heerlijk in the rain). Het uitchecken verliep even makkelijk als het inchecken bij Costa Rica. Bij de kant van Panama aangekomen, stond er een dikke rij. We moesten weer een papier invullen, over hoe lang je blijft etc. Ook kregen we een soort sticker, geldende als toeristen belasting ofzo, voor een dollar. Bij het stempel loket moesten we ons ticket laten zien en onze creditcards, heel apart weer. Verder liep er een ander mannetje rond die de hele tijd ons in gaten hield en dingen aan ons vroeg. Enfin, een dik halfuur later waren we klaar en hebben we een soort taxibusje naar David ( de stad heeft zo) genomen. We wouden in hostel, maardie was al vol, nu zitten we in Hotel Iris, echt een aanrader, niet duur en je hevt er alles en lekker in het centrum. Vanmiddag zijn we van plan eens lekker te gaan shoppen en een plan te smeden voor de komende dagen. Waarschijnlijk gaan we naar el Valle, waar zondag een marktje is en daarnaast schijnt het een mooie natuur te hebben.

Tot dusver even de update, hopelijk komen er nog meer mooie berichten uit Panama. We willen ook nog naar de San Blas eilanden, beetje mooi weer kunnen we wel gebruiken, we zien het wel. De spirit is goed en we hebben echt zin om alle stadjes en eilanden te bekijken.

Veel Liefs en iedereen een fijne Sinterklaas. Wij hebben nog geen loodjes getrokken, maar ik denk dat ik marieke heb, haha.

Mucho besos Loa

• 28 November 2008 - 18:36

Annemijn:

Ola chica!! Leuk leuk leuk om weer ff de update te lezen. Koud gehad dus is CR. Nu op naar het warmere Panama. Nog een date met de prisoners ;-)?. Ennumm, pas maar op met die rare buschauffeurs daar, haha.
    En! Je hebt al vriendjes gemaakt met de hondjes zie ik! Lief!
    Geniet ervan en dikke beso!
    Annemijn

veel plezier

• 29 November 2008 - 00:49

Jaap & Chan' - Thai':

Lieve Lot' & M-riek,

Go; wat weer een bere-leuk en goed in elkaar stekend reis-verhaal. We staan er versteld van ! Moet wel lachen: julle reizen ongestoord van land-tot-land, terwijl hier in Thailand 100 duizenden mensen letterlijk op de airports gestrand zijn en langzamerhand weg-kwijnen . . . Pasop die "kleine mannetjes die steds wat vragen" en blijf rechtlijnig denken ! Wat maken jullie veel mee: geniet ervan. Trots op jullie ! Love, Jaap & Chan'

• 29 November 2008 - 10:43

Wouter En Esther:

Hola Girls ( ook even engels oefenen ) ;-)

Super verhaal, veel regen zo te lezen! Maar ook dat kom je tegen! Goed nagedacht en andere plannen gemaakt! Lang leve de backpacker! Het klinkt geweldig allemaal!
    Heb je nog een lekkere Pina kunnen proeven vanuit het veld? En wat betreft die buschauffeurs, totaal herkenbaar! Maar verbaassingwekkend hoe dat elke keer weer goed gaat! Geniet ervan meiden! Toi Toi Toi!
    Wij hebben hier afgelopen zondag onze eerste sneeuwwandeling weer kunnen maken en een sneeuwpop gemaakt! Ook wel weer eens leuk!
    Besos van ons, Wouter en Esther!
    Hoe gaat het met jullie samen? En hoe is het met Jelmer? Ik mis hem tussen de berichtjes!

• 29 November 2008 - 16:57

Jans Middeljans:

moi meiden
    op deze grijze dag in Noord Groningen even genieten van de verhalen uit MIdden Amerika.
    succes met het vervolg en het loodjes trekken voor Sinterklaas. dat wordt zwaar werk.
    goede reis verder en take care
    jans tineke

• 30 November 2008 - 17:15

Anja:

Hee Loa,

Goed om te lezen dat jullie nu in hter mooie Panama zijn. Jammer dat Costa Rizca een beetje tegen is gevallen. Maar gelukkig toch veel mooie dingen kunnen zien! Mijn internet doet het nu ook thuis dus dat is wel erg fijn. Ben al lekker gesetteld. Jullie veel plezier en we spreken elkaar snel weer!!

Dikke kus vanuit het regenachtige NL.... Anja

• 30 November 2008 - 20:20

Erika:

Ha die Loa,
    Was zeer benieuwd wat je te vertellen had over Costa Rica, maar dat viel dus een beetje tegen.
    Wij hebben daar een super fijne tijd gehad, ook in park Manuel Antonio, alwaar wij onze eerste luiaard gezien hebben, echt fantastisch daar.
    Mssn ook omdat wij goed weer hadden, want als ik steeds die regenverhalen lees, wordt het toch minder leuk. De Arenal kun je bijna nooit zien geloof ik.
    Wij hadden dan geen regen, maar de top van de vulkaan zit bijna altijd achter een wolkendek, alhoewel hij voor ons toch redelijk zichtbaar was, alleen geen spuwende Arenal gezien. Nu dus in Panama. benieuwd wat je ons daar over kunt vertellen.
    Heel veel plezier en een goeie Sinterklaas; leuk dat hij ook in Panama aanlegt met zijn boot.......groet

• 01 December 2008 - 00:23

Arjan En Esther:

Hee loa!

hoe gaat ie daar meid? Aan je verhalen te lezen heb je een super tijd daar! Jammer van al die regen maar ja dat hebben wij ook;)
    Hee veel plezier,voorzichtig en liefs van ons

• 01 December 2008 - 13:50

Wouter En Esther:

ik denk dat mijn toetsenbord bleef hangen bij het woord

VERBAZINGWEKKEND!!

Nu de juiste spelling, maar gedachten blijft hetzelfde! Trek je poncho aan en ga op pad! Beso